Kunstprojecten voor het basisonderwijs

 

Schoolbrede projecten De projecten bestaan uit een lessenpakket met duidelijke lesbrieven per onderdeel (zowel in papieren versie als op USB-stick) De projecten worden aangeboden in een kleurrijke koffer of kast.

Kerndoelen

De projecten wordt ondersteund door Compenta (cultuureducatie met kwaliteit) en sluit aan bij de kerndoelen:

  • Kunstzinnige oriëntatie en oriëntatie op jezelf en de wereld, 
  • Filosofie m.b.t. mens en samenleving, 
  • Ruimte, natuur en techniek.

Praktische informatie en kosten

De projecten worden geleverd in een mooie kunstkoffer of kast en kan door de school voor 4 weken gehuurd worden voor €2,50 per leerling. 
Voorafgaand aan het project kan de school kiezen voor een uitleg van 60 minuten à €50,-  of een workshop van 2 ½ uur à €25,- pp. De lessen kunnen daarna door de leerkrachten zelf gegeven worden.

NIEUW! 

Project: Kandinsky, KLEUR & KLANK

Kinderen maken kennis met de kunstenaar Kandinsky. Hij liet zich inspireren door klanken en ritmes in de muziek. Zo ontstonden mooie compositie met veel verschillende vormen/lijnen en kleuren. Aangeleverd in en kunstkast met educatieve kunstlessen en instrumenten. Geschikt voor alle groepen. #schilderen op muziek #kleuren – vormen – abstracte kunst # 21-eeuwse vaardigheden toepassen #een eigen kunstwerk maken #geschikt voor groepswerken 
 
 

 

Is dit project iets voor uw school? Neem gerust contact op!

 

Project: “De vijf huiden van Hundertwasser”

Een koffer met een verrassende inhoud over de Weense kunstenaar en architect Hundertwasser (1928-2000). Een vakoverstijgend  kunstproject voor alle groepen van de basisscholen.

Hundertwasser leefde en werkte vanuit de filosofie van de vijf huiden:

  1. Zorg voor jezelf
  2. Zorg voor je kleding
  3. Zorg voor je huis/woonomgeving
  4. Zorg voor je familie/vrienden/buren
  5. Zorg voor de natuur

Dit is voor ieder mens èn voor de wereld van levensbelang.

Raamrecht

 ‘RAAMRECHT ‘:

Ieder mens heeft recht op een eigen persoonlijke woonomgeving, aangegeven met een gekleurde rand om je venster.

Vanuit deze filosofie schilderde, ontwierp en bouwde hij prachtige, kleurrijke schilderijen en gebouwen die over heel Europa en daarbuiten te zien zijn. De mens weer dichter bij elkaar brengen en bewust te maken voor een gezonde natuur, spelen hierbij een heel grote rol.

 

 

Scholen die het project gebruikt hebben

Obs de Anwende in Aalden | Obs Wilhelminaschool in Coevorden | Cbs Willem Alexanderschool in Dalerveen | Obs Burg. S.J.v.Royenschool in Schoonoord | Obs Het Palet in Hardenberg | Cbs De Schutse in Aalden | Cbs Mijndert v.d. Thijnenschool in Coevorden | Obs De Woert in Oosterhesselen | Obs Op’t Veld in Emmen | Obs De Parkschool in Coevorden | Cor Emousschool in Den Haag | Obs Stidalschool in Dalerveen | Obs de Bascule in Nieuw Amsterdam | Obs Burg.Wessels Boer in Dalen | Cbs De Fontein in Sleen | Cbs De Oliebron in Schoonebeek | Cbs De Bron in Nieuw Amsterdam | Thriantaschool Emmen

Reacties van scholen die de koffer gebruikt hebben

Hoe vond je over het algemeen de kwaliteit van het project? 

  • Prima. Het ziet er keurig en verzorgd en aantrekkelijk uit.
  • Voldoende input om creatief bezig te zijn op verschillende niveaus.
  • Het ziet er prachtig uit.
  • Ik vind het ook mooi dat er verschillende technieken in voorkomen, en niet aleen in het plattevlak. Meer een tip voor ons zelf. 
  • Met de bomen en blokken  van Hundertwasser kun je in de onderbouw ook rekenactiviteiten doen.
  • De vijf huiden kun je ook meteen in de eerste week aanbieden, zodat je daarna de verschillende activiteiten met elkaar kunt verweven. Zoals de lessen over de natuur en architectuur.
  • We moesten een keuze maken, en sommige technieken  kunnen we ook weer toepassen tijdens andere thema’s. 
  • De afsluiting met ouders , belangstellenden was zeker geslaagd!! 
  • De kinderen vonden het een geweldig project. De resulaten zijn erg mooi geworden. 

Hoe vond je de uitleg tijdens de eerste bijeenkomst/workshop?

  • Door de materialen en de uitleg werd we erg enthousiast.
  • De les ideeën waren erg goed uit te voeren in alle groepen.
  • Duidelijk, voldoende aanschouwelijk materiaal. 
  • Ik vond het heel leuk om zelf even aan de slag te gaan. Nou ja  even.. ieder heeft zijn eigen tempo en dat geldt ook voor kinderen.
  •  Ik heb kennis gemaakt met nieuwe technieken, leuk!